Veelgestelde vragen

Hoe stuur ik een kaartje?

Vul je naam en emailadres in op de site, verifiƫer je emailadres (check je spambox ook!), en je krijgt direct een adres toegewezen. Vervolgens stuur je zelf een kaartje per post of digitaal. Je kunt geen kaartjes ontwerpen of gratis sturen via onze site.

Kan ik een gratis kaartje sturen via #kaartjevoorouderen?

Nee, wij zijn geen kaartenverkopers, slechts een adressenbemiddelaar! Er zijn wel heel veel initiatieven waar je een gratis kaartje kunt sturen. Je kunt dus een van de adressen van #kaartjevoorouderen gebruiken om een kaartje heen te sturen! Voor het gemak vind je hier enkele initiatieven waar je een gratis kaartje kunt sturen:

 

Wie zijn jullie?

Wij zijn Terry & Rosanne, lees meer over dit initiatief. We hebben dit initiatief zelfstandig gelanceerd en zijn dus niet verbonden aan het Ouderenfonds, ANBO, Rode Kruis of ActiZ.

Ik heb per ongeluk teveel adressen aangevraagd

Geen probleem, er wordt niemand overgeslagen. De aantallen lopen zo hard op, dat iedereen ongeveer evenveel kaartjes krijgt.

Hoe heet de persoon die mijn kaartje ontvangt?

Dat weten we niet. Je kaartje wordt door vrijwilligers en werknemers verdeeld onder ouderen in de instelling/buurt die het het hardst kunnen gebruiken.

Wordt mijn kaartje wel door 1 persoon ontvangen?

Dat kan verschillen. Ons initiatief is er wel voor bedoeld, maar we merken wel dat kaartjes door meerdere personen worden gelezen in woongroepen of besproken tijdens gezamenlijke activiteiten. Bij instellingen met dementie is de kans groter dat je kaartje door meerdere mensen wordt gelezen dan bij regulier woonzorgcentra.

Is Kaartje voor ouderen nog steeds actief?

Jazeker! We zien vooral rond feestdagen dat veel bezoekers onze site weten te vinden.

Kan ik kerstkaartjes sturen naar ouderen?

Jazeker, graag zelfs!

Ik ben een grafisch vormgever, willen jullie mijn kaartjes verkopen?

Hoe graag we dat ook zouden willen, we krijgen deze vraag redelijk vaak. Ons initiatief past ons inziens niet zo goed bij het promoten van een commerciƫle partij; waar trekken wij dan de grens, welke illustrators promoten wij wel, welke niet? Daarom hebben wij besloten dit niet te doen.

Wij willen met een grote groep kaartjes sturen, hoe doen we dat?

Je kunt per keer 20 adressen opvragen. Het makkelijkste is om meerdere aanvragen in te dienen, en geef iedereen in de groep een adres om heen te sturen. Bij grote groepen zul je wel dubbele adressen ontvangen.

Wij willen als school kaartjes sturen naar een instelling in de buurt, kan dat?

Iniatieven vanuit scholen en bedrijven juichen wij toe! Wel is het voor ons lastig om instellingen 'in de buurt' aan te leveren; het systeem is juist bedoeld dat geen enkele instelling in Nederland wordt overgeslagen. En is het stiekem niet juist leuk om post te sturen naar de andere kant van het land?

Kunnen wij een kaartje terug krijgen?

Je stuurt post naar verschillende instellingen die de post onder ouderen verdelen. Sommigen sturen inderdaad kaartjes/brieven terug (als je je adres natuurlijk vermeldt!), maar er zijn ook ouderen die niet zelf meer kunnen schrijven, maar wel enorm gelukkig worden van jullie post.

Kan ik meerdere kaartjes naar 1 adres sturen?

Natuurlijk kan dat! Kostentechnisch is dat natuurlijk heel interessant. We verplichten niemand om maar 1 kaartje te sturen. We willen voorkomen dat er alleen post naar enkele adressen gaat, maar ons systeem deelt elke keer adressen uit die 'aan de beurt' zijn. Als jij daar dan 10 kaartjes heen stuurt, maak je alleen maar meer mensen blij! We adviseren dat je zelf even Googlet op het adres waar je meerdere kaartjes heen wilt sturen. Naar een woongroep van 6 personen 20 kaartjes sturen is natuurlijk ook niet handig.

Kan ik flyers sturen of geloofsovertuigingen?

Dit wordt niet op prijs gesteld. Enkele instellingen hebben hun deelname beƫindigd doordat er geloofsovertuigingen werden gezonden. De instellingen, maar ook wij, stellen dit niet op prijs en balen ervan dat ons initiatief hiervoor wordt misbruikt. We respecteren ieders geloof of overtuiging, maar met een kaartje steek je iemand een hart onder de riem. Het is niet bedoeld om mensen ergens van te overtuigen.

Wij als bedrijf willen als goed doel "kaartje voor ouderen" ondersteunen, kunnen wij wat meer informatie krijgen?

Heel leuk dat jullie dit willen doen! Wij hebben de site kaartjevoorouderen.nl tijdens de coronacrisis in het leven geroepen als centraal punt waar zorginstellingen in de ouderenzorg zich kunnen aanmelden om post te ontvangen. Wij verdelen de adressen dan eerlijk onder iedereen die een kaartje wil sturen, zodat iedereen evenveel post ontvangt. Voor een dergelijke actie werkt het het beste als iedere werknemer zich 'los' aanmeldt en een adres opvraagt via de site. Naar dat adres kunnen zij dan (zelf) een kaartje sturen. Een handgeschreven kaartje bijvoorbeeld. Wij zijn verder geen partij in deze bemiddeling; we verkopen dus geen kaartjes en hebben geen speciale commerciƫle belangen hierbij; we delen alleen adressen uit.

Hoelang worden mijn gegevens opgeslagen?

Maximaal 3 maanden, daarna worden je gegevens geanonimiseerd. Zie ook het privacy-beleid.